Bosch performance Line CX

Bosch Performance Line CX je nejvýkonější pohon z rodiny Bosch a lze jej právem považovat za krále mezi elektropohony do extrémního terénu. 

Motor Performance Line CX nabízí výkon 250W s velmi slušným kroutícím momentem až 75Nm ( maximum až 85Nm ) pod napětím 38V. Váha motoru je pouze 3,5 kg, takže jde zároveň i o nejlehčí elektropohon mezi Bosch produkty. Zajímavým detailem u všech elektropohonů Bosch je integrovaná převodovka uvnitř motoru, která vyrovnává malý převodník používaný na všech elektrokolech Bosch.

Jedním z poznávacích znaků moderních kol Bosch je zdánlivě miniaturní převodník. O to větší je překvapení cyklisty, když zjistí, že i na "malém" převodníku může bez problému jet i bez asistence elektropohonu. Řešením je integrovaná převodovka uvnitř motoru, která navyšuje "počet" zubů cca 2,5x.

Pro MTB kola se nejčastěji používá 15 nebo 18 zubů, pro silniční a krosová kola 18 nebo 20 zubů. Výjimkou nejsou ani jiné počty zubů, použitelné jsou tyto převodníky: 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 a 22. Výměnou počtu zubů se však logicky změní i odstupňování výpomoci elektromotoru. Limit 25 km/h však zůstává.

Malý převodník má své opodstatnění především při řazení. Přehazovačka není tolik namáhána jako při tahu na velkém převodníku a její chod je tišší a bez "škubání". Systém Bosch je vybaven funkcí E-shift, která zaručuje naprostou plynulost řazení. Jakmile dá cyklista povel k řazení, motor situaci registruje a lehce sníží otáčky motoru. Po zařazení na nový rychlostní stupeň motor otáčky opět dorovná. Tato funkce je mezi elektrokoly naprosto jedinečná a zcela jistě nabízí nejspolehlivější a nejpříjemnější pocit z jízdy na elektrokole.

Řídící jednotka je plně integrována do motoru, přičemž každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů ze snímačůpohonu. Elektropohon zpracovává data ze tří nezávislých senzorů (senzor otáček, senzor rychlosti a senzor tlaku na pedál). Z těchto důvodů je provoz naprosto plynulý i při řazení nebo kupříkladu podklouznutí.

Displej elektrokola nabízí 4 úrovně asistence. Na kole lze však jezdit i "za svoje" a přípomoc úplně vypnout. Nejnižší úroveň ECO působí kroutícím momentem 40 Nm a přidá o 50% více energie, než vy vložíte do pedálů. Vyšší úroveň TOUR působí momentem 50 Nm a přidá 120% energie, následující úroveň SPORT působí 60 Nm a přidá až 210% energie, nejvyšší úroveň asistence TURBO působí silou 75 Nm a přidá až 300% k vašemu výkonu.

Ovládacím displejem je Bosch Purion. Tento se ovládá dvojicí tlačítek, přičemž zobrazuje stav baterie, aktuální rychlost, předpokládaný dojezd, celkovou a aktuální vzdálenost a nastavit lze i servisní interval. Ovládacími tlačítky lze ovládat osvětlení kola a aktivovat asistenta chůze. K dispozici je i USB port pro dobíjení externích zařízení nebo diagnostiku. V současné době je model Purion nejpoužívanější displej u systému Bosch. .  

Poslední novinkou je displej Bosch Nyon, který je v současnosti nejmodernějším ovládacím displejem ve světě elektrokol. Je kompatibilní se všemi typy pohonu včetně Bosch Active od sezóny 2014. V podstatě kombinuje veškerá zařízení, která si můžete dopřát do jednoho přístroje. Kromě klasické ovládací jednotky se všemi funkcemi u předchozích modelů je Nyon doplněn o spousty dalších funkcí navíc. Například si můžete přizpůsobit nastavení příkonu elektrokola z 20 různých variant. Můžete si vybrat ze tří designů zobrazení.

Bosch Nyon zvládá i funkci osobního trenéra. Bez montáže dalších zařízení měří kadenci šlapání, vaši spotřebovanou energii, lze připojit hrudní pás a můžete měřit i tepovou frekvenci. Online funkcí eBike-Connect můžete vyhodnocovat a zpracovávat váš tréningový plán. Displej lze připojit ke Smartphonu a převézt veškeré ovládání do tohoto zařízení. Na displeji Bosch Nyon lze číst SMS zprávy.

Vrcholnou funkcí je však plnohodnotná GPS navigace. Doma lze naplánovat trasu složenou z až 8 bodů zastávek a vybrat si z různých tras. Buď nejkratší, nejrychlejší, nejzajímavější nebo sportovní trasu pro MTB. V nastavení displeje lze zadat několik "trvalých" adres (domov, práce, chata apod.). Na tato místa se lze vypravit zadáním jednoduché klávesové zkratky. Paměť 8 GB umožňuje ukládání ujetých tras, nicméně veškerá data lze stáhnout přes Bluetooth. Do přístroje lze nahrát topografické mapy. Lze zjistit zbývající převýšení, které máte naplánováno apod.  

Baterie pro systém Bosch je v současné době k mání v kapacitě 500 Wh (13,8 Ah). Samozřejmostí je možnost baterii nabíjet přímo na kole, přičemž plné dobití baterie zabere pouhé 4 hodiny. K dispozici je i funkce "rychlonabíjení", kdy po pouhých 90 minutách máte nabito na 80% kapacity. K systému Bosch Performance Line CX lze u některých kol připojit dokonce dvojici baterií, takže můžeme dosáhnout hranice magických 1000 Wh (28 Ah) 

Baterie váží 2,6 kg, čímž se řadí k nejlehčím na trhu. Samozřejmostí je ochrana baterie BMS deskou (Battery Management System), který brání podbití baterie nebo její devastaci jiným způsobem. Kolo lze dobíjet i s baterií namontovanou do rámu. Od roku 2018, Bosch používá integrovanou baterii do rámu o kapacitě 500Wh 

Baterie Bosch integrovaná v rámu + klasická baterie Bosch v tzv. dual režimu.
Baterie Bosch integrovaná v rámu + klasická baterie Bosch v tzv. dual režimu.

VERDIKT: Pro náročné jezdce do extrémních podmínek.

Jste vyznavač extrémního ježdení v náročných pomínkách, jezdíte do hor, na traily a milujete adrenalin?

Nejrozšířenějším pohonem na trhu, který dnes najdete již snad u všech světových výrobců, je jednoznačně pohon Bosch Performance Line CX, který splnuje tyto požadavky. Tento motor má svůj největší význam na celoodpružených elektrokolech, kde ho hlavně samotný výrobce Bosch doporučuje využívat. Pohon disponuje točivým momentem až 85Nm a jak již zminuje samotný výrobce na svých stránkách, řadí se do kategorie extreme. Velkou výhodou oproti konkurenci, je to že Bosch nabízí velké zázemí softwarové podpory, jako diagnostika vašeho motoru, aktualizace a možnost dokoupení palubního počítače Nyon s navigací a fitness trenérem. Bosch je v tomto směru na trhu absolutní jedničkou a rozhodně v budoucnu bude své možnosti podpory dále rozšiřovat. Jezdci v náročném terénu určitě ocení tzv. technologii e-shift, kde při zařazení převodu, motor automaticky sníží výkon aby nedošlo k opotřebení řetězu, kazety. Díky svému výkonu a rychlejší reakci při šlápnutí do pedálu, tento motor nedosahuje dlouhých dojezdů jako u Yamahy a proto tento typ pohonu nedoporučujeme jezdcům o váze nad 90 kg, pokud mají v plánu jezdit v přírodě a očekávají dojezdy kolem 90-100 km. Na internetu u mnoha prodejců najdete velice nereálné dojezdy až 190 km, na tyto nepravdívé informace si dávajete obzvláště velký pozor. Bosch proto na svých stránkách vytvořil konfigurátor dojezdu, který aspon trochu objasní objektivnější pohled na reálné dojezdy u systému Bosch. Odkaz na konfigurátor ZDE