Jak se starat o vaše elektrokolo?

Jak zacházet s vaším novým akumulátorem u elektrokola?

1. Váš nový akumulátor je nutné tzv. naformátovat, to znamená, minimálně 3x dobít do plna a 3x vybít do prázdna, nemusíte však vybíjet úplně do prázdna, stačí na poslední dílek indikátoru akumulátoru. Naformátovaní je nutné kvůli ustálení chemických rekací článků.

2. Po tomto úkonu již můžete akumulátor nabíjet kdykoliv po jízdě, nedochází k pamětovému efektu.

3. Při dllouhodobém nepoužívání elektrokola, vždy akumulátor z kola vyjměte, uskladněte na suchém místě s teplotami cca od 10-20 stupnů celsia. V tomto skladovacím období ( přez zimu ) nechte akumulátor nabitý na cca 50 až 60 procent jmenovité kapacity a nemusíte si ho všímat. V tomto stavu akumulátor vydrží bez dobíjení cca půl roku. Poté před dalším použitím nabít na plnou hodnotu a můžete vyjet.

4. Akumulátor nenechávejte nikdy dlouho ve vybitém stavu, hrozí jeho nevratné poškození a ztráta kapacity.

Časté dotazy u akumulátoru.

1. Lze baterii vyjmout z rámu a dobíjet mimo elektrokolo? Ano lze, to platí i u plně integrovaných baterií v rámu.

2. Musím baterii při nabíjení hlídat ? Nemusíte, ve všech elektrokolech jsou tzv. lithiové baterie, jakmile se baterie dobije, automaticky se nabíječka vypne.

3. Jaká je životnost akumulátoru? U elektrokol Haibike je životnost akumulátoru 700-800 nabíjecích cyklů: 7-8 let. ( dle zacházení s baterií ze strany zákazníka ) Na rozdíl od levné produkce výroby, jsou baterie, které používá Haibike velice stabilní s dlouhou životností a to díky pečlivému výběru jednotlivých článků bateriového packu. U elektrokol s motorem Yamaha, jsou použity články Panasonic, u Bosche články Bosch.

4. Jak dlouho trvá plné nabití baterie z 0 na 100 procent u elektrokol Haibike? Jak Bosch tak Yamaha, používá 4A rychlonabíječku, díky které je baterie o kapacitě 400Wh nabita zhruba za 2h 50min. U 500Wh baterie 3h 40min. U levných elektrokol čínské produkce, je součástí balení 2A nabíječka, zde se nabíjení může prodloužit až na 7-8 hodin.

5. Jaká je záruka na akumulátor Yamaha, Bosch ? Na baterie se vztahuje záruční doba v trvání 24 měsíců, stejně jako na jakékoli jiné spotřební zboží. Záruční dobu ovšem nelze zaměňovat za životnost výrobku.

Životnost baterie je nejčastěji spjata s počtem nabíjecích cyklů, což se ovšem velmi špatně počítá a dokazuje. Proto se většinou používá paušální doba životnosti 6 měsíců. Jedná se ale o životnost baterie nikoli o její záruční dobu! Co to znamená v praxi? Pokud budete po roce užívání např. notebooku reklamovat baterii, že vydrží pouze 20 minut, tak s reklamací neuspějete. Pokud vám ovšem baterie po roce užívání např. vyteče, jedná se o vadu materiálnu nebo provedení a v tomto případě by měla být reklamace uznána.

Záruční doba na baterie je tedy 24 měsíců, ale nevztahuje se na pokles kapacity, která je způsobena běžným užíváním.

Jak správně jezdit na elektrokole a prodloužit životnost komponentům.

Tyto informace jsou velice zásadní pro spravnou funkci vašeho elektrokola Haibike a s tím i životnost namáhaných komponentů. Tyto informace platí pro pohonné jednotky Yamaha, Bosch.

1. Elektrokolo vždy zapínejte před jízdou a to v klidovém stavu bez nohou na pedálech ( pedály musí být při zapnutí bez tlaku na ně. ) Poté můžete na elektrokolo nasednout, to samé platí u vypínání pohonu, vždy elektrokolo vypněte v případě, že jste dojeli, nikdy vypínaní a zapínaní neprovádějte za jízdy.

2. Při rozjíždění z místa ( z nulové rychlosti ) se přesvědčte, aby byl zařazen adekvátní převod, ideální je prostřední stupeň na zadním kolečku a malý převodník v předu. Pokud se budete rozjíždět na těžký převod, dochází k abnormálnímu namáhání převodů v motoru a extrémnímu namáhání řetězové sady, které může vést k předčasnému a velmi rychlému opotřebení převodových částí elektrokola.

3. Před rozjezdem si na voliči stupně asistence ( většinou tláčítka + a - ) navolte maximálně prostřední stupeň přípomoci a nebo nechte zvolený stupeň, který se při zapnutí pohonu navolí sám. Nikdy se, pokud není v extrémním případě třeba, nerozjíždějte na maximální stupeň přípomoci. Poté již zvolte assistenci, která odpovídá vašim potřebám, defakto je to jednoduché, čím strmější stoupání, tím větší stupeň přípomoci.

4. Jak na elektrokole řadit? Jak už bylo zmíněno v bodu 2, rozjíždějte se pouze na lehký převod, poté již musíte řadit převody jako na klasickém kole, tím pomáháte nejen sobě, ale i motoru pro udržení správných otáček a tím i efektivnímu využití energie pohonu. Doporučujeme jezdit tzv. frekvenčně, to znamená kmitat nohama při šlapání a netahat převody silou, trápíte sami sebe a navíc ještě motor. Ideální volba frekvence šlapání je 60-70 RPM. Pokud jedete do strmého stoupání, je optimální držet tuto hodnotu od 70 otáček a výše dle potřeby, nikdy né však méně. Velice důležitá věc při řazení, je polevit sílu do pedálu a poté zařadit, nikdy neřadte v plném tahu, hrozí přetržení řetězu či poškození řadících komponent elektrokola.

5. Jak na elektrokole brzdit? Ve všech případech na elektrokole vždy brzděte obouma najednou. Nikdy nebrzděte jen zadní nebo přední brzdou, dochází k extrémnímu namáhání brzdového kotouče a obložení, brzdu navíc můžete tepelně přetížit a tím zhoršit její brzdný účinek, takže vždy doporučujeme používat obě brzdy najednou.

6. Po každé jízdě vaše elektrokolo vyčistěte, pohyblivé části namažte a zkontrolujte případné vůle, nic nenechávejte až na poslední chvíli. V případě nejasností jednoduše navšitve náš servis.