po-pá: 9:00-16:00 - sobota: 9:30-11:30

Jak vybrat elektrokolo? Nákupní rádce.

09.05.2019

Trh elektrokol se neustále rozrůstá a nabídka je čím dál bohatší. Pokusíme se Vám v tomto článku co nejlépe objasnit představu o tom jaké elektrokolo pro vás bude nejvhodnější a jaký typ pohonu zvolit. Poznatky v tomto rádci jsou na základě našich dlouholetých zkušeností s prodejem a jejích praktickým užíváním.


Jaký typ elektrokola zvolit?

Jistě nemáte v plánu elektrokolo pořizovat každý rok, nesmíme tedy zapomenout při výběru na to, že e-bike nám umožnuje podívat se tam, kam bychom se ve většině případů za pomocí vlastních sil nikdy nedostali. V první řadě je třeba si uvědomit  v jakém prostředí žijeme, zda je kolem nás hornatá příroda a my chceme své obzory rozšířit. Pokud tedy s elektrokoly nemáte žádné zkušenosti, nedoporučujeme použít tak Vaše poznatky z klasické cyklistiky při výběru svého stroje, ale doporučujeme bavit se o volbě elektrokola s odborníky, kteří na nich jezdí a vyznají se v oboru elektro. Pamatujte, že nejnižší cena nezaručuje kvalitu a papír, internet zkousne vše.   

Elektrokola mění vaše zážitky a nastavují nové limity.

Technologie a inovace v elektrokolech se neustále rozrůstá. Kvalitní e-bike dnes poskytne zcela nevšední zážitky i lidem, kteří nikdy cyklistice nefandili nebo neoplývali fyzickou zdatností. Je pryč doba kdy elektrokola byla určena pouze pro starší jedince, kteří nemají dostatek sil. Dnes v nabídce najdeme všechny možné kategorie od dětských až pro tzv. Dowhnhill ( Náročné sjezdy ). 

Typy elektrokol


Horské elektrokolo:

Horská elektrokola se vyznačují robustním rámem. Pokud zvolíte horskou variantu, je třeba volit i správnou pohonnou jednotku, která musí mít odpovídající točivý moment a samozřejmě přiměřenou kapacitu baterie. Dalším důležitým prvkem jsou komponenty jako kvalitní odpružená vidlice,  řazení a hydraulické kot. brzdy. Horská varianta je určena na universální jízdu jak po silnici tak i v přírodě. Při výběru tohoto typu elektrokola, doporučujeme volit středový motor, který má vyšší točivý moment, obsahuje torzní snímač, snímač frekvence šlapání a na základě toho řídící jednotka dávkuje výkon elektromotoru podle Vašeho záběru do pedálů. Varianty horských elektrokol najdete hlavně na průměrech kol 27,5 a 29 palců, v některých případech především u vyšších kategoriích také na průměru 27,5 +. 

Cenová kalkuace horských elektrokol se hlavně odvíjí od parametrů zákazníka jako: váha a prostředí ve kterém hodlá e-bike používat. Základ kvalitních strojů s motorem Bosch, Yamaha, začíná již od 50 000 Kč a výše, s tím že je třeba se důrazně zaměřit na kvalitu samotné baterie elektrokola. Spousta prodejců argumentuje nejnižší cenou s nejvyšší kapacitou, což je hodně zkreslující argument. Je třeba si uvědomit, že u akumulátoru není nejdůležitější parametr samotná kapacita, ale mnoho dalších elektrických veličin, které se na celkové životnosti do budoucna projeví. Od toho se odvíjí celková životnost akumulátoru, možnost rychlonabíjení a tvrdost samotného článku. 

Bohužel po našich zkušenostech " s levnými články ", které se prodávají cca do 15 000 Kč a používají se na elektrokolech v cenové kategorii do 50 000 Kč, jsme měřením zjistili, že již po cca 1,5 roce ježdění vykazují úbytek kapacity někdy až 30 procent a zvýšený odpor samotných článků, což vede u elektrokola ke sníženému dojezdu a rapidnímu poklesu tahu při jízdě do kopce. Tyto informace jsou zcela zásadní při volbě správného elektrokola a v žádném případě by neměly být podceňovány.

Časté dotazy u horského elektrokola.

1. Lze na horské elektrokolo namontovat blatníky, nosič, osvětlení, stojánek a jiné příslušenství? Ano lze

2. Nebude díky větší šíři pláště na horském elektrokole horší valivý odpor při jízdě např. po cyklostezce? Ne a to díky dobře zvoleným pláštům, kde je u prostřed použit hladký dezén, který hlavně při jízdě po asfaltu používáte, jakmile vjedete do terénu, plášt teprve tehdy začne využívat celou šíři.

3. Proč zvolit horské elektrokolo místo trekkingového nebo krossového? Na horském e biku máte větší komfort díky nižšímu těžišti a více universálnějším pláštům, můžete tak jezdit do přírody i při vyšší váze jezdce.

4. Jaký typ pohonu bychom doporučili na horské elektrokolo? Jednoznačně středový motor a v tomto případě pohon Yamaha PW-SE, který využívá převody 1x9, 1x10, 2x10. Pro použití v extrémnějších podmínkách jsou vhodné pohony Yamaha PW-X a Bosch performance CX.

5. Jaké dojezdy mohu u horského elektrokola očekávat? Nelze přesně specifikovat, každý uživatel má naprosto jiné parametry. Dojezdy jsou ovliněny váhou jezdce, řazením, frekvencí šlapání, zvoleným profilem trasy. 

Celoodpružené horské elektrokolo:


Dle našich poznatků a osobních zkušeností, jednoznačně nejuniversálnější a nejkomfortnější elektrokolo, které trh nabízí a to pro všechny věkové kategorie. V první řadě si musíme uvědomit, že nelze jízdní vlastnosti tzv. fullu s pohonem, srovnávat s klasickým celoodpruženým horským kolem. Je to jednoduše dané motorem, díky kterému smažete všechna negativa z vlastností klasického fullu. Proč tvrdíme že celoodpružené horské elektrokolo je určeno pro všechny? Pokud máte problémy s klouby, zády a chcete co nejvíce při jízdě eliminovat nárazy do těchto citlivých míst a v sedle chcete vydržet co nejdéle bez sebemenších zdravotních problémů, doporučujeme právě tuto variantu. 

Tento typ elektrokola není určen pouze pro závodníky, kteří jezdí traily a skáčou přez kořeny. Pro tyto dva odlišné tábory proto Haibike vytvořil dvě varianty celoodpružených  e-biků. První variantou je tzv. řada SDURO, která je určena právě pro turisticky a sportovně naladěné jezdce, kde jsou zvoleny motory BOSCH CX a YAMAHA PW-SE. Přední a zadní tlumiče jsou již vzduchové a dofukují se přímo na váhu jezdce tak aby byl komfort při jízdě maximální a tlumiče tak reagovaly co nejpřesněji na váhu jezdce. Na modelech s označním SDURO najdete zdvihy vidlic od 120 mm do 150 mm. Volba správných vidlic se odvíjí od parametrů uživatele. Například uživateli od 50kg do 80kg, který chce jezdit tzv. turistickým stylem, stačí zdvihy tlumičů 120 mm. Pro silnější jedince od 80 kg do 120kg, je doporučována varianta 150 mm zdvihů a výše.

Zadní odpružená stavba elektrokola Haibike
Zadní odpružená stavba elektrokola Haibike

Cenová kategorie celoodpružených elektrokol Haibike s označením SDURO, začíná již od 70 000 Kč až do 120 000 Kč.  V této řadě najdeme modely jak pánské tak i dámské (Life) s odlišnou geometrií rámu pro snažší nástup a výstup. Druhá řada je tzv. XDURO, která je určena pro náročnější uživatele , kteří mají ambice jezdit v náročném terénu a sjíždět traily. Rám má odlišnou konstrukci, která je připravena pro tuto kategorii. Tato řada je osazena nejlepšími pohony na trhu  Bosch CX a nejvýkonnější verze Yamahy: PW-X. Zdvihy tlumičů v této kategorii začínají od 150 mm až do 180 mm. Tyto tlumiče jsou vyšší kvality než v kategorii Sduro a zvládnou tak náročnější zacházení. Samozřejmostí je i kvalitnější osazení komponentů jako řazení, brzdy, ráfky a teleskopická sedlovka, která se dá při jízdě z kopce manuálně ze řidítek snížit a nastavit tak lepší postoj do pedálů při sjezdu. 

Varianty Xduro začínají od 100 000 Kč až do 230 000 Kč. Obrovskou výhodou pro koncového zákazníka je to, že při jakékoliv volbě z řad Sduro, Xduro se vyhýbá levné čínské produkci komponentů, pohonů a baterií. Zde najdete kvalitní produkty bez kompromisů s dlouhou životností a spolehlivostí. V kategorii celoodpružených elektrokol najdete hlavně varianty o prúměru kol: 27,5 - 27,5+ a u některých verzí 29 a 29+. Pokud chcete využít maximální potencíal u tohoto typu elektrokola, doporučujeme 27,5 a 27,5+, stroj je díky tomuto průměru v přírodě lépe obratnější a svižnější, zejména v náročnšjích techničtějších pasážích. Všechny varianty modelů, jsou již osazeny bateriemi o kapacitě 500Wh což je s kombinací kvalitních středových motorů ideální spojení.

Rozdíl geometrie v řadách elektrokol Haibike, Xduro, Sduro.
Rozdíl geometrie v řadách elektrokol Haibike, Xduro, Sduro.

Časté dotazy u horského celoodpruženého elektrokola.


1. Lze na tento typ namontovat blatníky, zadní nosič, osvětlení, stojánek a jiné příslušenství? Ano je to možné, pouze u zadního nosiče se musí zvolit správný typ, který máme skladem na obchodě.

2. Lze na tento typ namontovat dětská sedačka? Ano lze aniž by byla omezena zadní stavba při pružení.

3. Lze připojit na tento typ dětský vozik? Ano je to možné.

4. Pokud jedu po cyklostezce, je možné vypnout zadní tlumič aby zbytečně nepropružoval? Ano je to možné. Na tlumiči je páčka: Lock - Open, tlumič můžete kdykoliv za jízdy vypnout, zapnout, to samé platí i pro přední tlumič.

5. Který pohon zvolit u tohoto typu elektrokola, Yamaha nebo Bosch? Obě varianty jsou tím nejlepším co trh nabízí. Pro vyhledávače extrémních zážitků, jednoznačně doporučujeme jednotku Bosch CX a pro jezdce, kteří preferují spíše sportovně turistické ježdění, doporučujeme pohonou jednotku Yamaha PW-X, PW-SE.


Crossová a trekingová elektrokola:


Crossová a trekingová elektrokola jsou vhodná pro jízdu po silnicích a zpevněných stezkách. Oproti horským elektrokolům mají kola užší pláště a pohodlnější vzpřímenější posed. Rozdíl mezi crossovým a trekingovým kolem je ten, že trekingové je již standartně vybaveno blatníky, světly, nosičem i dalším příslušenstvím. Tuto kategorii doporučujeme již uživatelům, kteří nemají ambice jezdit do přírody, ale hlavně po cyklostezkách a zpevněných cestách. Tento typ je určen hlavně pro starší uživatele a proto dávejte velký pozor při výběru, protože jak jsme již zminovali, elektrokola vám otevírají zcela nové možnosti. Doporučujeme si proto přečíst o kategorii: Horská elektrokola, která nesou řadu mnoha výhod a větší universálnosti a zároven je v tomto článku popsána situace o kvalitě baterií v nižších cenových kategoriích. Tento typ elektrokol se již pohybuje v cenové kategorii od 20 000 Kč, což může v mnoha případech vést k mnoha technických problémům jako krátká životnost baterie, motoru a ostatních komponentů. Stejně tak jako v kategorii horská elektrokola, začíná kvalitní produkt tohoto typu od 50 000 Kč a výše na systému Bosch, Yamaha. Nedoporučujeme v žádném případě volit tento typ elektrokola při váze uživatele od 90 kg a výše, na elektrokole se pohybujete vyšší rychlostí, nárazy a veškerý nezpevněný povrch vozovky cítíte dvojnásobněji a díky tomu se při vyšší váze jezdce snižujě životnost ráfků, drátů, pláštů. Naprosto totožná pravidla a specifikace platí i pro tzv. městská elektrokola. 

Časté dotazy u Trekingových a crossových elektrokol.

1. Lze dát na tento typ kola o průměru 28 palců, pláš z horského kola o průměru 29 palců? Nelze, lze volit pouze plášt 28 palců.

2. Jaký motor volit pro tento typ elektrokola? V případě tohoto typu doporučujeme pohon Yamaha, je určen pro sportovní cykloturistiku. Druhá varianta může být Bosch Active Line, který disponuje nižším točivým momentem a je také určen spíše pro lehkou cykloturistiku, ale hlavně pro městská elektrokola.

3. Vážím přes 90 kg, ale chci jezdit hlavně po zpevněných cestách, cyklostezkách. Je pro mě tento typ elektrokola ideální? Při této váze nedoporučujeme, ale spíše horské elektrokolo o průměru kol 29 palců, kvůli delší životnosti ráfků, drátů, pláštů. Nemusíte se bát horšího valivého odporu díky prostřednímu hladkému dezénu. Díky tomu 29 palcové elektrokolo zastoupí stejný jízdní dojem jako treking nebo cross a vybavit lze stejně, například nastavitelným představcem, díky kterému si řidítka nastavíte do polohy tak aby jste seděl vzpřímeně.


Jakou zvolit správnou velikost rámu?

Obrázek níže, vám vysvětlí jakou velikost rámu zvolit pro vaši výšku. Při volbě velikosti elektrokola, také záleží na stavbě těla cyklisty (kratší/delší - nohy/ruce/záda).

Velikostí (výškou) rámu jízdního kola se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem horní rámové trubky. 

Jaký průměr kol zvolit u horského elektrokola? 27.5 nebo 29 ? 

Setrvačnost v terénu a na tvrdém povrchu, snazší přejíždění nerovností, stabilní vedení stopy a větší jistota při překonávání překážek - všechny tyto výhody dělají z kol o průměru 29" a 27,5" ideální volbu pro všechny vyznavače horské cyklistiky. I výsledky testů zaměřených na rychlost jízdy v terénu, které srovnávají tradiční 26" kola s rozměry 29" a 27,5", jednoznačně hovoří ve prospěch nových standardů.

Terénní nerovnosti

Překážky jako jsou kořeny, kameny a díry velká kola zvládají překonávat mnohem lépe než 26" kola - důvodem jsou především větší průměr, větší kontaktní plocha pneumatiky, nižší těžiště a větší setrvačná síla. Jízda v terénu je tak méně namáhavá a mnohem komfortnější.

Překonávání překážek

V porovnání s 26" koly překonávají kola o větším průměru překážky pod mírnějším úhlem. Terénní nerovnosti je tak snazší přejet, což dělá jízdu plynulejší a bezpečnější. Současně se snižuje riziko defektu a poškození ráfku.

Jakou velikost půměru kol zvolit na vaši výšku?

Pro cyklisty s postavou pod 170 cm jsou 29" kola částečně problematická s ohledem na optimální konfi guraci geometrie rámu. Průměr kol je příliš velký a neumožňuje dosáhnout potřebného zkrácení posedu, aby vyhovoval cyklistům s nižší postavou. Alternativu s 27,5" koly, doporučujeme všem, kdo jsou nižšího vzrůstu.

Při výběru horského celoodpruženého elektrokola, doporučujeme při kterékoliv výšce zvolit průměr kol 27,5 nebo 27,5 +, díky tomu je tento typ elektrokola v terénu lépe obratnější, motor dosahuje rychlejšího záběru.

Průměr kol 29 palců, doporučujeme zejména uživatelům, kteří hodlají spíše jezdit po cyklostezkách a zpevněných cestách.


Jak zacházet s vaším novým akumulátorem u elektrokola?


1. Váš nový akumulátor je nutné tzv. naformátovat, to znamená, minimálně 3x dobít do plna a 3x vybít do prázdna, nemusíte však vybíjet úplně do prázdna, stačí na poslední dílek indikátoru akumulátoru. Naformátovaní je nutné kvůli ustálení chemických rekací článků. 

2. Po tomto úkonu již můžete akumulátor nabíjet kdykoliv po jízdě, nedochází k pamětovému efektu.

3. Při dllouhodobém nepoužívání elektrokola, vždy akumulátor z kola vyjměte, uskladněte na suchém místě s teplotami cca od 10-20 stupnů celsia. V tomto skladovacím období ( přez zimu ) nechte akumulátor nabitý na cca 50 až 60 procent jmenovité kapacity a nemusíte si ho všímat. V tomto stavu akumulátor vydrží bez dobíjení cca půl roku. Poté před dalším použitím nabít na plnou hodnotu a můžete vyjet.

4. Akumulátor nenechávejte nikdy dlouho ve vybitém stavu, hrozí jeho nevratné poškození a ztráta kapacity.

Časté dotazy u akumulátoru.


1. Lze baterii vyjmout z rámu a dobíjet mimo elektrokolo? Ano lze, to platí i u plně integrovaných baterií v rámu.

2. Musím baterii při nabíjení hlídat ? Nemusíte, ve všech elektrokolech jsou tzv. lithiové baterie, jakmile se baterie dobije, automaticky se nabíječka vypne.

3. Jaká je životnost akumulátoru? U elektrokol Haibike je životnost akumulátoru 700-800 nabíjecích cyklů: 7-8 let. ( dle zacházení s baterií ze strany zákazníka ) Na rozdíl od levné produkce výroby, jsou baterie, které používá Haibike velice stabilní s dlouhou životností a to díky pečlivému výběru jednotlivých článků bateriového packu. U elektrokol s motorem Yamaha, jsou použity články Panasonic, u Bosche články Bosch.

4. Jak dlouho trvá plné nabití baterie z 0 na 100 procent u elektrokol Haibike? Jak Bosch tak Yamaha, používá 4A rychlonabíječku, díky které je baterie o kapacitě 400Wh nabita zhruba za 2h 50min. U 500Wh baterie 3h 40min. U levných elektrokol čínské produkce, je součástí balení 2A nabíječka, zde se nabíjení může prodloužit až na 7-8 hodin.

5. Jaká je záruka na akumulátor Yamaha, Bosch ? Na baterie se vztahuje záruční doba v trvání 24 měsíců, stejně jako na jakékoli jiné spotřební zboží. Záruční dobu ovšem nelze zaměňovat za životnost výrobku.

Životnost baterie je nejčastěji spjata s počtem nabíjecích cyklů, což se ovšem velmi špatně počítá a dokazuje. Proto se většinou používá paušální doba životnosti 6 měsíců. Jedná se ale o životnost baterie nikoli o její záruční dobu! Co to znamená v praxi? Pokud budete po roce užívání např. notebooku reklamovat baterii, že vydrží pouze 20 minut, tak s reklamací neuspějete. Pokud vám ovšem baterie po roce užívání např. vyteče, jedná se o vadu materiálnu nebo provedení a v tomto případě by měla být reklamace uznána.

Záruční doba na baterie je tedy 24 měsíců, ale nevztahuje se na pokles kapacity, která je způsobena běžným užíváním.


Jaké očekávat dojezdy u elektrokol Haibike ?


S touto otázkou se setkáváme na našem obchodě často a odpověd je vždy stejná. Záleží na váze jezdce, profilu trasy, pohonu, zvolené přípomoci, řazení, frekvence šlapání, kapacity baterie. Je zde strašně moc prvků jak správně odhadnout dojezd. Na internetu najdete často velice zkreslené informace o dojezedech až 190 km.

Bosch na svých stránkách proto vytvořil konfigurátor, kde si můžete navolit plno důležitych parametrů k tomu jak docílit reálných dojezdů. Přesto nedooporučujeme brát tyto informace za přesné, pouze přiblíží více reálné informace. Odkaz na konfigurátor dojezdu Bosch ZDE

Jak správně jezdit na elektrokole a prodloužit životnost komponentům.


Tyto informace jsou velice zásadní pro spravnou funkci vašeho elektrokola Haibike a s tím i životnost namáhaných komponentů. Tyto informace platí pro pohonné jednotky Yamaha, Bosch.

1. Elektrokolo vždy zapínejte před jízdou a to v klidovém stavu bez nohou na pedálech ( pedály musí být při zapnutí bez tlaku na ně. ) Poté můžete na elektrokolo nasednout, to samé platí u vypínání pohonu, vždy elektrokolo vypněte v případě, že jste dojeli, nikdy vypínaní a zapínaní neprovádějte za jízdy.

2. Při rozjíždění z místa ( z nulové rychlosti ) se přesvědčte, aby byl zařazen adekvátní převod, ideální je prostřední stupeň na zadním kolečku a malý převodník v předu. Pokud se budete rozjíždět na těžký převod, dochází k abnormálnímu namáhání převodů v motoru a extrémnímu namáhání řetězové sady, které může vést k předčasnému a velmi rychlému opotřebení převodových částí elektrokola.

3. Před rozjezdem si na voliči stupně asistence ( většinou tláčítka + a - ) navolte maximálně prostřední stupeň přípomoci a nebo nechte zvolený stupeň, který se při zapnutí pohonu navolí sám. Nikdy se, pokud není v extrémním případě třeba, nerozjíždějte na maximální stupeň přípomoci. Poté již zvolte assistenci, která odpovídá vašim potřebám, defakto je to jednoduché, čím strmější stoupání, tím větší stupeň přípomoci.

4. Jak na elektrokole řadit? Jak už bylo zmíněno v bodu 2, rozjíždějte se pouze na lehký převod, poté již musíte řadit převody jako na klasickém kole, tím pomáháte nejen sobě, ale i motoru pro udržení správných otáček a tím i efektivnímu využití energie pohonu. Doporučujeme jezdit tzv. frekvenčně, to znamená kmitat nohama při šlapání a netahat převody silou, trápíte sami sebe a navíc ještě motor. Ideální volba frekvence šlapání je 60-70 RPM. Pokud jedete do strmého stoupání, je optimální držet tuto hodnotu od 70 otáček a výše dle potřeby, nikdy né však méně. Velice důležitá věc při řazení, je polevit sílu do pedálu a poté zařadit, nikdy neřadte v plném tahu, hrozí přetržení řetězu či poškození řadících komponent elektrokola.

5. Jak na elektrokole brzdit? Ve všech případech na elektrokole vždy brzděte obouma najednou. Nikdy nebrzděte jen zadní nebo přední brzdou, dochází k extrémnímu namáhání brzdového kotouče a obložení, brzdu navíc můžete tepelně přetížit a tím zhoršit její brzdný účinek, takže vždy doporučujeme používat obě brzdy najednou.

6. Po každé jízdě vaše elektrokolo vyčistěte, pohyblivé části namažte a zkontrolujte případné vůle, nic nenechávejte až na poslední chvíli. V případě nejasností jednoduše navšitve náš servis.


Vyselektovali jsme pro vás ty nejlepší středové motory na trhu.


Na trhu je již velká řada středových pohonů, proto jsme pro vás na základě našich letitých zkušeností, vybrali to nejlepší co trh nabízí. Absolutní špičkou na trhu jsou pohony: Bosch CX, Yamaha PW-X, Yamaha PW-SE a nový nejvýkonnější pohon součastnosti: TQ HPR120s. Níže se postupně dočtete veškeré specifikace o všech vybraných jednotkách, kde na konci poradíme, ke komu se který pohon hodí a na jaké je účely a co od něho očkávat.

1. Pohon Bosch Performance Line CX.


Bosch Performance Line CX je nejvýkonější pohon z rodiny Bosch a lze jej právem považovat za krále mezi elektropohony do extrémního terénu. 

Motor Performance Line CX nabízí výkon 250W s velmi slušným kroutícím momentem až 75Nm ( maximum až 85Nm ) pod napětím 38V. Váha motoru je pouze 3,5 kg, takže jde zároveň i o nejlehčí elektropohon mezi Bosch produkty. Zajímavým detailem u všech elektropohonů Bosch je integrovaná převodovka uvnitř motoru, která vyrovnává malý převodník používaný na všech elektrokolech Bosch. 

Jedním z poznávacích znaků moderních kol Bosch je zdánlivě miniaturní převodník. O to větší je překvapení cyklisty, když zjistí, že i na "malém" převodníku může bez problému jet i bez asistence elektropohonu. Řešením je integrovaná převodovka uvnitř motoru, která navyšuje "počet" zubů cca 2,5x.

Pro MTB kola se nejčastěji používá 15 nebo 18 zubů, pro silniční a krosová kola 18 nebo 20 zubů. Výjimkou nejsou ani jiné počty zubů, použitelné jsou tyto převodníky: 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 a 22. Výměnou počtu zubů se však logicky změní i odstupňování výpomoci elektromotoru. Limit 25 km/h však zůstává.

Malý převodník má své opodstatnění především při řazení. Přehazovačka není tolik namáhána jako při tahu na velkém převodníku a její chod je tišší a bez "škubání". Systém Bosch je vybaven funkcí E-shift, která zaručuje naprostou plynulost řazení. Jakmile dá cyklista povel k řazení, motor situaci registruje a lehce sníží otáčky motoru. Po zařazení na nový rychlostní stupeň motor otáčky opět dorovná. Tato funkce je mezi elektrokoly naprosto jedinečná a zcela jistě nabízí nejspolehlivější a nejpříjemnější pocit z jízdy na elektrokole.

Řídící jednotka je plně integrována do motoru, přičemž každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů ze snímačůpohonu. Elektropohon zpracovává data ze tří nezávislých senzorů (senzor otáček, senzor rychlosti a senzor tlaku na pedál). Z těchto důvodů je provoz naprosto plynulý i při řazení nebo kupříkladu podklouznutí.

Displej elektrokola nabízí 4 úrovně asistence. Na kole lze však jezdit i "za svoje" a přípomoc úplně vypnout. Nejnižší úroveň ECO působí kroutícím momentem 40 Nm a přidá o 50% více energie, než vy vložíte do pedálů. Vyšší úroveň TOUR působí momentem 50 Nm a přidá 120% energie, následující úroveň SPORT působí 60 Nm a přidá až 210% energie, nejvyšší úroveň asistence TURBO působí silou 75 Nm a přidá až 300% k vašemu výkonu.

Bosch Purion
Bosch Purion

Ovládacím displejem je Bosch Purion. Tento se ovládá dvojicí tlačítek, přičemž zobrazuje stav baterie, aktuální rychlost, předpokládaný dojezd, celkovou a aktuální vzdálenost a nastavit lze i servisní interval. Ovládacími tlačítky lze ovládat osvětlení kola a aktivovat asistenta chůze. K dispozici je i USB port pro dobíjení externích zařízení nebo diagnostiku. V současné době je model Purion nejpoužívanější displej u systému Bosch. . 

Poslední novinkou je displej Bosch Nyon, který je v současnosti nejmodernějším ovládacím displejem ve světě elektrokol. Je kompatibilní se všemi typy pohonu včetně Bosch Active od sezóny 2014. V podstatě kombinuje veškerá zařízení, která si můžete dopřát do jednoho přístroje. Kromě klasické ovládací jednotky se všemi funkcemi u předchozích modelů je Nyon doplněn o spousty dalších funkcí navíc. Například si můžete přizpůsobit nastavení příkonu elektrokola z 20 různých variant. Můžete si vybrat ze tří designů zobrazení.

Bosch Nyon zvládá i funkci osobního trenéra. Bez montáže dalších zařízení měří kadenci šlapání, vaši spotřebovanou energii, lze připojit hrudní pás a můžete měřit i tepovou frekvenci. Online funkcí eBike-Connect můžete vyhodnocovat a zpracovávat váš tréningový plán. Displej lze připojit ke Smartphonu a převézt veškeré ovládání do tohoto zařízení. Na displeji Bosch Nyon lze číst SMS zprávy.

Vrcholnou funkcí je však plnohodnotná GPS navigace. Doma lze naplánovat trasu složenou z až 8 bodů zastávek a vybrat si z různých tras. Buď nejkratší, nejrychlejší, nejzajímavější nebo sportovní trasu pro MTB. V nastavení displeje lze zadat několik "trvalých" adres (domov, práce, chata apod.). Na tato místa se lze vypravit zadáním jednoduché klávesové zkratky. Paměť 8 GB umožňuje ukládání ujetých tras, nicméně veškerá data lze stáhnout přes Bluetooth. Do přístroje lze nahrát topografické mapy. Lze zjistit zbývající převýšení, které máte naplánováno apod. 

Bosch Nyon
Bosch Nyon

Baterie pro systém Bosch je v současné době k mání v kapacitě 500 Wh (13,8 Ah). Samozřejmostí je možnost baterii nabíjet přímo na kole, přičemž plné dobití baterie zabere pouhé 4 hodiny. K dispozici je i funkce "rychlonabíjení", kdy po pouhých 90 minutách máte nabito na 80% kapacity. K systému Bosch Performance Line CX lze u některých kol připojit dokonce dvojici baterií, takže můžeme dosáhnout hranice magických 1000 Wh (28 Ah)

Baterie váží 2,6 kg, čímž se řadí k nejlehčím na trhu. Samozřejmostí je ochrana baterie BMS deskou (Battery Management System), který brání podbití baterie nebo její devastaci jiným způsobem. Kolo lze dobíjet i s baterií namontovanou do rámu. Od roku 2018, Bosch používá integrovanou baterii do rámu o kapacitě 500Wh

Baterie Bosch, integrovaná v rámu.
Baterie Bosch, integrovaná v rámu.
Baterie Bosch integrovaná v rámu + klasická baterie Bosch v tzv. dual režimu.
Baterie Bosch integrovaná v rámu + klasická baterie Bosch v tzv. dual režimu.


2. Pohon Yamaha PW-X  a PW-SE


Nový středový pohon Yamaha PW-X exkluzivně pro elektrokola Haibike. Je menší, je výkonější a nabízí se s 500Wh baterií. Dalším přírustkem do rodiny Yamaha, je model SE o kterém se dočtete níže.

Lehčí a menší

Pro rok 2019 je systém Yamaha PW-X o 13% menší než jeho předchůdce. Nejen že Yamaha zmenšila velikost motorové jednotky, ale také se podařilo za použití lehčích materiálů snížit hmotnost.

Menší motor Yamaha pro rok 2019

Zmenšením tloušťky hnacích ozubených kol Yamaha a také pomocí širší duté osy se váha snížila o 11%, což odpovídá ohromujícím 500 gramům nižší váhy než v roce 2016 u modelu PW.

Yamaha spojila u tohoto nového systému vnitřní části s osou v šířce 128 mm a přešla na osu ISIS, čtyčhran zůstává u standardní řady PW.

Získejte potřebnou sílu v moment kdy ji zrovna potřebujete! Opravdu silná Yamaha má schopnost přenést obrovskou sílu jezdci, který ji zrovna rychle a spolehlivě potřebuje. PW-X zdědil dobře zavedenou technologii řízení a zároveň byl přidán pátý jízdní režim s názvem EXTRA POWER. V režimu EXPW zařízení lépe využívá výkon motoru díky drasticky vylepšeným funkcím chlazení. To nejen zlepšuje pomocný točivý moment ve všech rozmezích oproti koncvenčním modelům, také lépe udržuje pomoc až po vysoké otáčky. Kromě toho nabízí robustní podporu pro jezdce, kteří se zotavují ze strmého stoupání.

Více citlivosti

Aktualizované mechanické komponenty a řídící program realizují dříve nemožnou manévrovatelnost. Rychlá reakce na šlapání nabízí jezdci přímé spojení s motorem Yamaha. Byly revidované jak mechanické součástky, tak i řídící program, aby bylo dosaženo mnohem rychlejší a přímé reakce na pedaling.

Aby byla snížena mechanická časová prodleva, redukoval se odpor trakčního mechanismu o jednu třetinu. Konstrukce je lehčí pro pohyblivé součásti, jako je hřídel nápravy a redukční převodovka, také přispívají k rychlé reakci. V Režimu EXPW byla vyladěna výstupní charakteristika motoru tak, aby mohl udržet masivní výkon při sofistikované kombinace rychlé odezvy a manévrovatelnosti.

Více síly a vyšší kroutící moment

Yamaha přidala u PW-X možnost další nový režim "Extra Power" (EXPW), který dosahuje kroutícího momentu 80Nm.

Nyní je tedy možné využít 5 režimů přípomoci Eco +, Eco, Standard, High a Extra Power.

Kroutící moment je nyní silnější v celém rozsahu a to nejen na horním konci.

Lehčí pohyb a rychlejší reakce dává jezdci více kontroly v náročnějších místech a elektrokolo je díky tomu agilnější s lepší ovladatelností.

Delší dojezd

Yamaha sleduje své konkurenty zavedením baterie s větší kapacitou 500Wh. Baterie 400Wh bude stále k dispozici. Na kolech je najdete podle specifikace.

Dobrou zprávou pro jezdce na téma současného systému Yamaha je, že větší kapacita baterie neznamená větší velikost, ale vše jinak zůstalo stejné jako u verze 400 Wh. Baterie jsou tedy kompatibilní.

Nyní umožňuje jezdci cestovat dále na jedno nabití, limity nového PX-W systému jsou tedy rozšířeny.

Bosch má Nyon, Yamaha Display C

Yamaha pro rok vypouští zcela novy display, který je možný nahradit za standartní lcd u modelů od roku 2019.

Velký 2,8" barevný dotykový maticový display poskytuje jasnou čitelnost a ovládání funkcí připojení. Pro různé režimy je k dispozici několik zobrazení. Nově navržený ergonomický dálkkový spínač zlepčuje snadnou obsluhu. Připojením smartphonu k displayi můžete využívat rozšířené funkce prostřednictvím aplikace. Display C se těší z Vašeho jízdního stylu na novou úroveň.

Od roku 2019, jde Yamaha cestou tzv. integrované baterie v rámu, postupně tak v průběhu příštích let bude baterie u všech modelů s Yamahou plně integrována. Jde tak cestou moderních trendů v elektrokolech. Modely s plnou integrací jsou již standartně o kapacitě 500Wh. Akumulátor je stejně jako u systému Bosch odnimatelný a lze ho nabíjet mimo elektrokolo.

3. Pohon Yamaha PW-SE

Hladký a výkonný asistent

PW-SE série zdůrazňuje všechny oblíbené funkce prvních generací PW série a dále rozšiřuje potěšení, které poskytuje tento motor s označení PW-SE. Kompletní a lehká hnací jednotka určená pro podmínky jízdy od standardních městských ulic k náročnějším sportovním cestám, umožňuje každému jezdci využít elektrické asistence, které jsou výkonné a současně hladké a snadno ovladatelné. Maximální kadence, při které jednotka napomáhá jízdnímu výkonu, byla zvýšena ze 100rpm na 110 rpm ve srovnání s motory první série PW-S.

Středový systém montáže

Systém power assist Yamaha vyžívá středový systém, v němž jsou pohonné jednotky a akumulátor umístěny v blízkosti pedálů a vytváří tak nízké těžiště. To má za následek vynikající váhu a stabilitu jízdy.

Systém trojitého senzoru

Systém trojitého senzoru zakotvuje koncept produktu "hladký a výkonný". Tři snímače jako je snímač kroutícího momentu, který detekuje výkon šlapání, snímač rychlosti, který snímá rychlost elektrokola a senzor klik, který detekuje počet otáček při šlapání. Díky těmto třem čidlům je systém schopem nabídnout jezdci nepřetržitou pomoc za všech jízdních podmínek. Tento konstatní poměr přispívá k tomu, že koncept "hladký a výkonný" ožije během jízdy.


4. Pohon TQ HPR 120s

Tento motor je naprostou novinkou na trhu a momentálně se jedná o absolutně nejvýkonnější pohon současnosti, který je montován pouze a exkluzivně do 2 světových značek. První značkou je Haibike, který tento motor využívá o výkonu 250W do rychlosti 25km/h (Pohon TQ je neodblokovatelný) s kombinací integrované baterie o kapacitě 620Wh. Druhá značka je M1-Sporttechnik, která používá až 3 varianty tohoto pohonu. První je verze o výkonu 250W -25km/h, druhá o výkonu až 500W, kde je motor schopný při přípomoci šlapání pomáhat až do rychlosti 45 km/h, jedná se o tzv. verzi elektrokola S-pedelec. Poslední verze tzv. R-pedelec, je o výkonu až 920W a je schopný při šlapání pomáhat až do rychlosti 80 km/h. Aby dojezdy u těchto mašin od M1-Sporttechnik byly dostačující při takto vysokému výkonu, jsou jejich modely osazeny akumulátory o kapacitě 880Wh a je možné dokoupit až 1050Wh akumulátor.

Motor, kterým je poháněn Haibike Flyon a M1-Sporttechnik je navržen společností TQ, která navrhuje a vyrábí stejnosměrné motory pro řízení moderních družic. Dá se tedy říct, že se jedná o vesmírnou technologii. 

Ohromný točivý moment

Motor poskytuje točivý moment až 120Nm a úroveň přípomoci až do hodnoty 500%.

Díky integrovanému systému volnoběžky je možné si jízdu na kole vychutnat i bez zapnutí jakékoliv asistence. Pokud je jednotka odpojena, žádné vnitřní součásti motoru se nepohybují, nevynaložíte tak žádnou energii navíc.

Níže obrázky modelů Haibike Flyon a M1-Sporttechnik Evolution, kteří jako jediní na světě, používají jednotku TQ HPR 120s


Haibike Flyon
Haibike Flyon
M1-Sporttechnik Evolution
M1-Sporttechnik Evolution

Točivé momenty zajetých motorů na evropském trhu o proti modelu TQ HPR 120S.


TQ HPR 120S: 120Nm

Bosch CX: 75Nm

Yamaha PW-X: 80Nm

Yamaha PW-SE: 70Nm

Shimano Steps 8000: 70Nm

Brose S: 90Nm

M1 Sporttechnik nabízí největší kapacitu baterie na trhu.

Díky ohromnému výkonu motoru TQ jsou všechny modely M1 Sporttechnik osazeny ohromnou kapacitou baterie, v základu až 880Wh a je možné zvolit i variantu na ohromných 1050Wh ( 27Ah ). Samozřejmostí je také možnost vyjmutí baterie z rámu a dobíjet tak baterii jak v elektrokole tak i mimo e-bike.

M1 Sporttechnik má v nabídce i možnost dokoupit náhradní baterii: 880Wh a 1050Wh.

Jaké jsou dojezdy?

Reálný dojezd lze specifikovat na základě váhy, zvoleném profilu trasy a samozřejmě zvoleném stupni asistence pohonu. Reálné dojezdy při standartní přípomoci jsou možné až do 120 km a při jízdě v náročném terénu kolem 50-60 km u modelu M1-Sporttechnik, u modelu Haibike Flyon, je použita menší kapacita akumulátoru, kde mohou být dojezdy nižší. Ovšem každý uživatel se může potýkat s rozdílným dojezdem

Maximální kapacity baterií zajetých středových motorů na evropském trhu oproti M1 Sporttechnik a Haibike Flyon.


1. M1 Sporttechnik: TQ motor: 880Wh - 1050Wh

2. Haibike Flyon TQ motor: 630Wh

3. Bosch: 500Wh

4. Yamaha: 500Wh

5. Shimano: 500Wh

6. Brose: 700Wh


Video ukázka modelu M1-Sporttechnik s pohonem TQ HPR120s

Video ukázka elektrokola Haibike Flyon s pohonem TQ HPR120s


Který středový pohon je pro vás ideální ?


1.Pro turistické a sportovní účely.

Pro turistické a sportovní účely, doporučujeme pohon Yamaha PW-SE a PW-X. Motor poskytuje výborné zpřevodování : 1x9, 1x10, 1x11, 2x10. Výborný poměr/cena/výkon/dojezd. Ovládací rozhraní u Yamahy je velice jednoduché. I jedinci s vyšší váhou najdou u tohoto pohonu uspokojivé dojezdy. Kdo hledá kvalitní elektrokolo na dlouhé dojezdy, doporučujeme jednoznačně Yamahu PW-SE s 500Wh akumulátorem. Co každého uživatele potěší, tak jednoznačně 4A rychlonabíječka, kterou lze bez problému vzít sebou do batohu. Modely s motorem Yamaha PW-SE, najdete již v cenové kategorii od 50 000 Kč a výše. Při jízdě na Yamaze, oceníte zejména přesnou reakci motoru na vaše šlápnutí do pedálu a jeho sílu v kopcovitém terénu. Na Yamaze nikdy necítíte žádné trhavé pohyby motoru při snižování vaši frekvence šlapání, jako u levných motorů čínské produkce. Pro nadšence do sportovní cykloturistiky, kteří se rádi odváží na traily, do hor a hledají trochu toho adrenalinu, doporučujeme jednoznačně Yamahu PW-X, která vás nezklame ani v těch nejextrémnějších podmínkách. Model PW-X disponuje točivým momentem až 80Nm a cenová kategorie začíná od 100 000 Kč a výše s tím že již rámy a osazení komponentů je na velice vysoké úrovní.

Video níže prezentuje vlastnosti a možnosti motoru Yamaha.


2. Pro náročné jezdce do extrémních podmínek.


Jste vyznavač extrémního ježdení v náročných pomínkách, jezdíte do hor, na traily a milujete adrenalin?

Nejrozšířenějším pohonem na trhu, který dnes najdete již snad u všech světových výrobců, je jednoznačně pohon Bosch Performance Line CX, který splnuje tyto požadavky. Tento motor má svůj největší význam na celoodpružených elektrokolech, kde ho hlavně samotný výrobce Bosch doporučuje využívat. Pohon disponuje točivým momentem až 85Nm a jak již zminuje samotný výrobce na svých stránkách, řadí se do kategorie extreme. Velkou výhodou oproti konkurenci, je to že Bosch nabízí velké zázemí softwarové podpory, jako diagnostika vašeho motoru, aktualizace a možnost dokoupení palubního počítače Nyon s navigací a fitness trenérem. Bosch je v tomto směru na trhu absolutní jedničkou a rozhodně v budoucnu bude své možnosti podpory dále rozšiřovat. Jezdci v náročném terénu určitě ocení tzv. technologii e-shift, kde při zařazení převodu, motor automaticky sníží výkon aby nedošlo k opotřebení řetězu, kazety. Díky svému výkonu a rychlejší reakci při šlápnutí do pedálu, tento motor nedosahuje dlouhých dojezdů jako u Yamahy a proto tento typ pohonu nedoporučujeme jezdcům o váze nad 90 kg, pokud mají v plánu jezdit v přírodě a očekávají dojezdy kolem 90-100 km. Na internetu u mnoha prodejců najdete velice nereálné dojezdy až 190 km, na tyto nepravdívé informace si dávajete obzvláště velký pozor. Bosch proto na svých stránkách vytvořil konfigurátor dojezdu, který aspon trochu objasní objektivnější pohled na reálné dojezdy u systému Bosch. Odkaz na konfigurátor ZDE

Video níže, prezentuje vlastnosti motoru Bosch CX a ukazuje do jakého prostředí je hlavně zasazen.


3. Chcete nejvýkonnější pohon, který se kdy objevil v profi elektrokolech?

Absolutním králem super výkonných motorů v kategorii elektrokol, je jednoznačně Bavorský pohon TQ HPR120s, který exkluzivně využívají pouze dvě značky na evrospkém trhu, Haibike a M1-Sporttechnik. Tento motor nelze srovnávat svým výkonem s dosavadní nabídkou zajetých motorů na evropském trhu. Pohon TQ disponuje brutálním točívým momentem až 120Nm a naprosto změnil pohled na dosavadní elelktrocyklistiku. Zde je potřeba dát si velký pozor na to co od takového motoru chcete, zda dlouhé dojezdy, nebo zážitek, který je srovnatelný s jízdou na motocrossové motorce. Pokud chcete u tohoto motoru zkombinovat obě tyto vlastnosti najednou, je potřeba si dát velký pozor při výběru. Model Haibike Flyon s motorem TQ, je osazen baterií o kapacitě 630Wh a je stavěn hlavně na traily, nikoliv na dlouhé dojezdy. Pokud s Flyonem chcete jezdit delší vzdálenosti, doporučujeme využívat motor na nejnižší stupen assistence. Tím sice nevyužijete obrovský potenciál motoru, ale dojezdy se tak mohou srovnávat s pohonem Bosch CX. Pokud chcete jezdit na pohonu TQ na vyšší stupen assistence a dosáhnout uspokojivých dojezdů, doporučujeme volit značku M1-Sporttechnik, která nabízí modely s TQ motorem s vyšší kapacitou baterie až 1050Wh, přičemž je možné volit i z více variant pohonu TQ: 250W-25km/h, 500W-45km/h a 920W-80km/h. Důležité je také podotknout že motor TQ nelze odblokovat na vyšší rychlost přípomoci. Pohon TQ je po stránce výkonu absolutní špička a momentálně v tomto směru neexistuje konkurent na evropském trhu. Motor doporučujeme milovníkům adrenalinu a extrémního výkonu, nikoliv turisticky založeným jezdćům s požadavkem dojezdu 120 km.

Video níže, prezentuje elektrokolo M1-Sporttechnik Evolution na pohonu TQ HPR120s